Praktische zaken en tips

Op deze pagina hebben wij antwoorden op veelgestelde vragen en handige tips voor u verzameld.

Salios kan de de inschrijving op het adres van de verpleeghuislocatie voor u verzorgen. Doet u of uw naaste dit liever zelf? Laat ons dit weten en geef zelf de adreswijziging door aan de gemeente. Doe dit
vier weken vóór tot uiterlijk vijf dagen na de verhuisdatum.

Briefadres
Wilt u de officiële post (van instanties) van uw naaste op uw adres ontvangen? Vraag dan een
briefadres (postadres) aan via uw eigen gemeente. Dit kunt u ook altijd nog na de verhuizing regelen.

Als uw partner bij Salios woont, kunt u ervoor kiezen een AOW-pensioen voor alleenstaanden aan te vragen. Dit pensioen is hoger dan het AOW-pensioen voor gehuwden. Het is echter belangrijk hier goed over na te denken, want deze keuze heeft een aantal nadelige gevolgen. Zo moet uw partner een hogere bijdrage gaan betalen voor de Wlz (via het CAK) en krijgt u misschien minder zorg- en huurtoeslag. Ook gaat u waarschijnlijk meer belasting betalen en gaat het bedrijfspensioen misschien omlaag. Daarnaast heeft de keuze vaak emotionele gevolgen. Weliswaar gaat u niet echt van uw partner scheiden, maar zo voelt het toch wel een beetje. En heeft u eenmaal de keuze gemaakt, dan kan deze niet meer teruggedraaid worden zolang uw partner bij Salios  blijft. Wilt u hier meer over weten, kijk dan op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Besluit u vervolgens om het AOW-pensioen voor gehuwden te houden, dan hoeft u niets te doen. Kiest u voor het alleenstaandenpensioen, dan moet u hiervoor een verzoek indienen bij de SVB.

De meeste mensen zijn heel goed in staat zelf beslissingen te nemen over allerlei zaken. Als iemand niet meer in staat is de eigen belangen goed te behartigen of de gevolgen van zijn/haar besluiten goed te overzien, is het van belang dat anderen hen helpen en op bepaalde momenten als vertegenwoordiger optreden. Hier lees u meer over vertegenwoordiging, curatele en bewindvoerderschap: Verschil tussen bewindvoering, mentorschap en curatele

Salios biedt cliënten via een cliëntenportaal toegang tot delen van het eigen zorgdossier in een beveiligde digitale omgeving.

Deelname aan het cliëntenportaal is een service voor cliënten, het is niet verplicht om deel te nemen. Voor de toegang gelden gedragsregels. Wij raden u aan deze gedragsregels zorgvuldig te lezen, zodat u op de hoogte bent van uw rechten en plichten bij het gebruik van het cliëntportaal.

 

 

De cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van cliënten. Ze overlegt en denkt mee over de inhoud en de kwaliteit van de aangeboden zorg. De cliëntenraad is ook aanspreekpunt voor cliënten, hun familie of contactpersonen. Klik hier voor meer informatie.

Via Familienet kunnen in een veilige omgeving foto’s en filmpjes van activiteiten en berichtjes met familie worden gedeeld. Zo bent u als familie altijd op de hoogte en kunt u ook ons op de hoogte houden. Ook vormen de berichten een aanknopingspunt om thuis en bij de dagbehandeling over te praten. Familienet is een afgeschermde website met voor elke cliënt een pagina. Deze pagina is alleen zichtbaar voor de betrokken medewerkers en familieleden. Er wordt geen medische informatie op familienet geplaatst.

  • Wet langdurige zorg (Wlz)
    De Wlz is voor mensen die de hele dag intensieve zorg nodig hebben. Om zorg vanuit de Wlz te krijgen, heeft u een Wlz-indicatie . Om te weten welke zorg u vanuit de Wlz kunt krijgen kijkt u op de site van de Rijksoverheid.
  • Vergoeding en eigen bijdrage zorg en wonen
    Een deel van de zorg- en woonkosten wordt vergoed door de overheid, daarnaast betaalt u zelf een wettelijk verplichte eigen bijdrage. De hoogte van de eigen bijdrage wordt jaarlijks vastgesteld en hangt af van uw persoonlijke situatie. Op de website van het CAK kunt u de hoogte van uw eigen bijdrage berekenen.
  • Volledig Pakket Thuis
    Bij een aantal locaties van Salios kunt u kiezen voor een Volledig Pakket Thuis (VPT), waarbij wonen en zorg gescheiden zijn. Heeft dit uw voorkeur dan kunt u een indicatie aanvragen voor een Volledig Pakket Thuis. Wij helpen u hier graag bij, maar u kunt ook zelf contact opnemen met het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) of met een zorgadviseur van het Zorgkantoor VGZ. https://www.vgz-zorgkantoren.nl/consumenten/langdurige-zorg/leveringsvormen
  • Aanvullende diensten en producten
    Aanvullende diensten, zoals het wassen van kleding, het merken van kleding en linnen, persoonlijke verzorgingsproducten of diensten van een beautysalon, worden bij u in rekening gebracht. U bepaalt zelf van welke diensten u gebruik wilt maken. Voor meer informatie over de tarieven neemt u contact op met de klantenservice.
  • Andere financiële consequenties
    Omdat uw woonsituatie verandert, kan dit gevolgen hebben voor de inkomsten van uw (thuiswonende) partner. Het is belangrijk informatie in te winnen en wijzigingen door te gevenaan organisaties zoals: CAK, Sociale Verzekeringsbank (SVB), pensioenfonds, uitkeringsinstanties, verzekeringen, gemeente, Belastingdienst, Waterschap en energiebedrijf. Ook dient u een eventueel persoonsgebonden budget (PGB) op te zeggen.

Wij vinden het belangrijk dat cliënten hun leven zoveel mogelijk kunnen leven zoals zij dat gewend zijn en zoveel mogelijk de regie bewaren over hun eigen leven. Om te zorgen voor een fijne en veilige woon-, werkomgeving gelden er in de locaties huisregels, die gelden voor alle (tijdelijke) cliënten, bezoekers, medewerkers en vrijwilligers. Vraag bij de locatie naar de huisregels voor die locatie. Daarnaast zijn er aanvullende regels voor de locaties waar de Wet zorg en dwang (Wzd) toegepast kan worden.

Om in aanmerking te komen voor onze zorg is een indicatie nodig. Het besluit over deze indicatie wordt genomen door het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). In dit besluit staat de soort en de hoeveelheid zorg omschreven.

  • Wat staat er in een indicatiebesluit?
  • Voor welke functies u bent geïndiceerd
  • Op welke hoeveelheid/klasse u recht hebt (bijvoorbeeld 1 tot 2 uur per week)
  • Hoe lang u recht hebt op de zorg (bijvoorbeeld 1 jaar). De begin- en einddatum van de indicatie.
  • De naam van de zorgaanbieder van voorkeur als deze is doorgegeven aan het CIZ
  • Wie maakt een indicatiebesluit?
    Deze worden gemaakt door het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Het CIZ werkt onafhankelijk van het Zorgkantoor.
  • Hoe vraagt u  een indicatie aan?
    U kunt een indicatie aanvragen bij het CIZ. U kunt hierover telefonisch of via de website contact zoeken met het CIZ. Ook kunt u de indicatie digitaal aanvragen via ciz.nl.

Als u bij Salios verblijft, moet u een geldig legitimatiebewijs kunnen overleggen. Salios heeft deze verplichting ook aan de zorgverzekeraar en/of overige wettelijke instanties. Als uw naaste niet meer in staat is deze verantwoordelijkheid te dragen, ligt deze verplichting bij de wettelijk vertegenwoordiger. Een identiteitsbewijs is 5 jaar geldig. Het aanvragen van een nieuw identiteitsbewijs moet door de houder zelf bij de gemeente gedaan worden. Als u niet in staat bent om naar de gemeente te komen, dan kunt u een bezoek bij Salios aanvragen. De gemeente komt dan naar Salios voor de aanvraag van het identiteitsbewijs. Bij veel fotografen kunt u een verzoek doen om ook de benodigde pasfoto bij Salios te laten maken.

Salios werkt samen met zorgverleners die onze bewoners specialistische zorg bieden op het gebied van mondzorg en hoortoestellen. Meer informatie vindt u in de informatie die u krijgt wanneer bij Salios komt wonen.

 

 

Binnen Salios hanteren we het uitgangspunt dat vrijheid een basisbehoefte is en streven we ernaar cliënten zoveel mogelijk regie over hun leven te geven. Dit doen we door hen, waar mogelijk, buiten de afdeling te laten gaan voor meer bewegingsruimte, sociale contacten en nieuwe indrukken. Op verschillende locaties werken we met ‘leefcirkels’, waarbij deuren standaard gesloten zijn, tenzij een cliënt een zender draagt waarmee toegang binnen de leefcirkel mogelijk is.

De leefcirkel wordt individueel bepaald en zo ruim mogelijk gehouden zonder de veiligheid van de cliënt of anderen in gevaar te brengen. Dit wordt vooraf besproken met de cliënt of diens wettelijk vertegenwoordiger, waarbij risico’s zorgvuldig worden afgewogen volgens de Wet zorg en dwang (Wzd).

  • Eigen aansprakelijkheid
    Voor schade aan of het zoekraken van privé-eigendommen zoals bril of kleding is Salios niet aansprakelijk, tenzij sprake is van ernstige nalatigheid. Wij adviseren voor een gehoorapparaat een verzekering af te sluiten bij de leverancier.
  • Inboedelverzekering
    Salios heeft voor de op de eigen kamer aanwezige huishoudelijke inboedel van de bewoners een verzekering afgesloten. Niet tot inboedel wordt gerekend: geld, geldswaardig papier, zaken bestemd voor handels- en beroepsdoeleinden en motorrijtuigen. De particuliere verzekering kan, indien de polisvoorwaarden dit toelaten, opgezegd worden. De kosten worden vooralsnog niet aan u doorberekend.
  • Wettelijke aansprakelijkheid
    Salios  heeft voor u een WA-verzekering afgesloten. Deze dekking is ook van kracht als u (als bewoner van één van de locaties van Salios ) elders verblijft, mits dit met toestemming of onder begeleiding van Salios  gebeurt. Uw particuliere aansprakelijkheidsverzekering kan, indien de polisvoorwaarden dat toelaten, opgezegd worden.
  • Ziektekostenverzekering
    De behandeling, verpleging en verzorging en basis dagbesteding in Salios  zijn geregeld via de Wet langdurige zorg (Wlz). Onder de Wlz vallen echter niet alle ziektekosten, zoals ziekenhuisopname en bezoek aan de medisch specialist. Dit valt onder uw eigen ziektekostenverzekering. Het is daarom noodzakelijk dat u de eigen ziektekostenverzekering laat doorlopen. Let op: Woont u in een Salios locatie en neemt u zorg af op basis van een Modulair of Volledig Pakket Thuis (VPT/ MPT), dan gelden andere voorwaarden. Onze klantenservice kan u voor zien van meer informatie.

 

Wanneer u langdurig bij Salios komt wonen, krijgt u een zorgplan (Wanneer u tijdelijk bij ons verblijft voor revalidatie of kortdurende herstelzorg heet dit een behandelplan.) Hierin staan de afspraken die met u zijn gemaakt naar aanleiding van de indicatie, het zorgzwaartepakket en de zorgvraag. In dit plan staat welke zorg/begeleiding  u krijgt. Die zorg moet passen bij uw eigen situatie en behoeften. Het plan is bedoeld u zo veel mogelijk regie te geven over de zorg. Dat kan gaan over grote, maar ook over kleine dingen.

Hulp bij het maken van de afspraken
het zorgplan wordt in overleg met u (en uw vertegenwoordiger) opgesteld.  Voor het opstellen van het zorgplan wordt met u besproken wat u belangrijk vindt in het dagelijks leven en weke zorg en begeleiding u nodig heeft en wat evt. uw naasten kunnen (blijven) doen . In het zorgplan staat bijvoorbeeld:

  • Wat u zelf wilt doen
  • Waar u hulp bij wil
  • Hoe u die hulp krijgt (bijvoorbeeld hoe laat en hoe vaak)
  • Hoe de zorgverlener uw privacy kan respecteren
  • Welke hulp uw familie of anderen kunnen geven

Bij langdurige zorg binnen onze locaties wordt het Zorgplan twee keer per jaar in de zorgplanbespreking met u besproken. Samen kijken we of de afspraken nog aansluiten bij uw wensen en wat u vindt van de manier waarop de zorg wordt verleend.

Zorgleveringsovereenkomst

Via deze pagina kunt u de informatie downloaden over onze algemene voorwaarden die horen bij de zorg- en dienstverleningsovereenkomst (ZLO) die u met ons sluit als wij zorg verlenen: Algemene voorwaarden